Summa sidvisningar

söndag 17 juni 2018

Klassträff

Lördag 16 juni 2018

Det är 40 år sedan jag gick ut Roparnäs skola i Vasa. Där gick vi i 4 år. Vår klass lär ha varit Finlands största, 37 elever på åk3. De som fixade träffen hade fått reda på 36 personer och på plats på träffen var vi 23. Så otroligt spännande att träffa alla och det kändes på något sätt helt overkligt. De flesta kände jag genast igen, men ett par personer hade jag helt glömt bort. Vi träffades i Roparnäs skola som numera fungerar som finskt lågstadium och fick gå in i klassrummen och alla andra utrymmen. Det var så kul att få uppleva olika minnesbilder och höra andras minnen som jag inte själv kommer ihåg från de första skolåren.

Efter rundvandring i skolan åkte vi med några bilar till Åminne där vi hade ett eget kabinett bokat på restaurangen. Alla fick berätta sin egen komprimerade 40-åriga livshistoria i tur och ordning och det tog hela kvällen. Emellanåt åt vi jättegod mat och stämningen var så avslappnad och fin. Så många roliga minnen, spännande livshistorier och glada skratt det ryms på en kväll. Det var svårt att somna på småtimmarna när jag gick och la mig på soffan i Gamla Vasa. Alla berättelser, ansikten och minnen som snurrade i huvudet.

Klassträff Roparnäs skola, Åminne folkpark. Nr 123/365

44 år tidigare, Åk 1, Roparnäs skola, 1974-75

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar