Summa sidvisningar

onsdag 8 april 2020

Hemlagat knäckebröd

Coronakrisen har oväntade bieffekter, jag bakar typ aldrig! Men imorse vaknade jag tidigt full av energi och hann baka fröknäcke innan arbetsdagen började. (Okej, jag tog ut det ur ugnen då arbetsdagen ren påbörjats) Här kommer ett recept!

Ingredienser:
  • 1 dl sesamfrö
  • 1 dl pumpakärnor
  • 1 dl solroskärnor (hade jag inte)
  • 1 dl majsmjöl (hade jag inte, satt speltmjöll istället)
  • 1/2 dl hela linfrö
  • 1/2 tsk salt
  • 1/2 dl rapsolja
  • 2 dl kokande vatten 

    Sätt ugnen på 150°C
    Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, ca 30x40 cm (för 1 sats).
     Blanda alla torra ingredienser


     Rör i olja och det kokande vattnet. Låt svälla ca 15 minuter.


     Bred ut smeten tunt på plåten. (gick bra med små plastpåsar på händerna)
    Grädda mitt i ugnen ca 1-1 1/2 timme. (jag hade 80 minuter)
    Drag över bakplåtspappret med knäcket på ett galler och låt svalna.

    Sen är det bara att mumsa i sig, som de är, med margarin eller nån god röra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar