Summa sidvisningar

torsdag 9 juli 2020

Hemester

Jag vaknade tidigt och hann också göra en massa idag. Beslöt att trotsa det ostadiga vädret och göra en cykel- och båtutfärd till ett av Esbos fina friluftsområden, Stora Kalvholmen. Dit har vi varit endast på vintern över isen, men aldrig kommit oss dit på sommaren. Jag packade ryggsäcken med kameran och lite dricka och bytes-t-skorta och -byxor (ifall det kom en regnskur) och hoppade på cykeln. Skärgårdsbåten stannar bl.a. vid Mattby strand, vid Nokkala och dit är det ca 12 km. Jag var framme i god tid och det var några barnfamiljer, ett äldre par, två äldre damer och jag som steg ombord. Ingen rusning trots det relativt fina sommarvädret.

 Här kommer skärgårdsbåten som åker ca en gång i timmen hela sommaren ut till ön 
från olika ställen längs stranden i Esbo.

 Isoon Vaikkasaareen olkaa hyvä!


 Det finns flera simstränder och platser där man kan äta och grilla på ön.
 Här finns också en restaurang Gula Villan där man kan äta och dricka.
 Jag gick längs stranden på klippor och stigar och stannade en stund för att fota vågor.



 Vacker gräslök växte i klippskrevorna.

 På en udde av ön finns en stor brygga med många platser att ta i land med båt.

Vackra promenadvägar och stigar går längs stranden och in i skogen.

 Massor av blåbär fanns redan. Plockade några i munnen. De äldre damerna som var med på båtfärden hittade jag i skogen med bärplockare och stora kassar.
Ett utsiktstorn fanns högt uppe mitt på ön. 

 Ett mysigt café fanns i närheten av båtbryggan. Där beställde jag en kaffe och en ugnsfärsk smörbulle som smakade gudomligt efter cykel- och båtturen och vandringen på ön.

På cafégården bor några höns i detta mysiga hönshus, men de var inte hemma.
Cafévärdinnan sa att de nog var någonstans i buskarna för de går lösa idag.

Efter en stund kom de fina hönorna vandrande längs stigen och de var hur tama som helst. 
Barnen fick klappa dem och de kom nästan i famnen.

 Stora Kalvholmen är ett friluftsområde, endast en lite del av holmen är i privat bruk. På det privata området finns en fin brygga med ett litet lusthus och där finns också den kanske mest speciella byggnaden i Esbo skärgård, ett lusthus byggt på 1800-talet som imiterar Poseidons tempel. 
Pelarna vätter mot havet.

Vi väntar på båten som ska ta oss till fastlandet igen.


Tusen tack för en fin utfärd!
Den första regnskuren kom 5 minuter efter att jag kommit hem :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar