Summa sidvisningar

fredag 2 augusti 2019

Besök till kära ställen

Torsdag 1 augusti 2019

Vi hade bestämt oss för att idag göra en utflykt till Gullkrona som öppnat gästhamnen igen. Väderprognosen var perfekt för en båtutflykt, svag vind och soligt väder.

Det såg ut som förr där fast det är över 10 år sedan vi varit där senast. I Gambel Båtuse fanns en kondoleansbok där vi lämnade en sista hälsning till Gunvald, fiskare Eriksson, som nyligen gick bort. Vi åt en god portion rökt lax och klev upp till lotshuset och bara njöt av den vackra naturen och miljön på ön.

På hemvägen tog vi en sväng via Harun för att se om någon var hemma. Vi blev välkomnade av de nya ägarna som genast bjöd på fisksoppa och sedan visade oss runt hela heimanet. Det var otroligt att se hur de gamla bekanta husen fanns kvar, men hur de förändrats, hur träden vuxit och hur de utvecklat tomten. De hade grundrenoverat precis allt på ett fint sätt och det var härligt att se hur mycket de gillade stället, precis som vi gjorde. Det var också konstigt och känslosamt... många saker fanns kvar så som vi hade dem. Kaveln ovanför köksdörren, en tavla jag gjort med urklipp och papper jag hittat i huset, bastun med bastukaminen som pappa gjort, gungstolen i köket och mycket mer. Det blev en fin och upplevelserik dag på alla sätt.

(Här finns bilder bara från Gullkrona för jag tog bilder från Harun bara med min telefon... och den har jag lyckats låsa så att jag kan få upp den bara via Apple-stöd, på måndag....)


Den ståtliga huvudbyggnaden på Gullkrona. Nr 187/365



















 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar